Na de hetze rond mijn #21daychallenge, ben ik opnieuw met iets nieuws begonnen. Alhoewel, nieuw.. Veel mensen raadden me aan om een gezondere levensstijl op te bouwen in plaats van crash diets te volgen en dat geloof ik best. Vandaar heb ik een nieuw formatje bedacht: testetut. Vrij vertaald (uit het West-Vlaams) betekent ‘testetut‘, test het uit. En dat is wat ik ga doen. Dingen uittesten. Voor jullie. En er mijn ervaringen rond delen 🙂

First up, Crossfit! 

Na wat online research naar wat onbekendere/onbeminde sporten, stootte ik op crossfit. Toevallig eigenlijk want: ik zie altijd het busje van mijn buurman met “Crossfit Aalst” erop staan in onze parking als ik de vuilzakken daar ga zetten (een echte man, je weet wel).

1+1 =2, en dus mailde ik naar mijn buurman om een intro-les te volgen. Ja, ik heb gemaild want ik weet niet waar hij precies woont en aanbellen aan elk huis/appartement zou héél vreemd zijn.

Wat is crossfit?

Bon, gisteren (maandag 29 februari) ben ik dan voor de eerste keer geweest. De Aalsterse crossfit-gym is een ‘dedicated gym’, waarmee ik wil zeggen: het wordt uitgebaat enkel en alleen door en voor leden/crossfitters van de club. Eigenlijk best gek voor een ‘onbekende/onbeminde’ sport. Ook viel het mij op dat de zaal (een heuse loods) echt groot is én dat er véél mensen aan het trainen waren. Ik gok op zo’n 45 mensen, véél meer dus dan er in de doorsnee fitnesszaal staan te puffen.

(Fe)Male

Wat me ook opviel: er doen veel meer vrouwen van crossfit dan ik verwachtte. En eigenlijk is het nog diverser dan segmenteren op geslacht. Groot, klein, dik, dun, jong en oud. Je hebt ze in alle maten en gewichten, die crossfitters. En da’s logisch ook.

Het is geschikt voor iedereen,” wist de instructeur (ofzo) mij te vertellen. “Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen tempo, kracht en niveau. Veel oefeningen worden uitgevoerd met het lichaamsgewicht als ‘balast’ en de bewegingen zijn natuurlijke bewegingen. Niet zoals in de fitness, waar je 90% van de oefeningen, spieren ‘isoleert’.” Basically, crossfit is om natuurlijk sterk te worden – fitness is voor de show.

Voor ik alle bodybuilders (weeral) op mijn dak krijg: Ik heb dat laatste niet zelf gezegd.

WAT IS CROSSFIT?

CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. De filosofie achter CrossFit is om niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden.

Workout?

De crossfit-training bestaat altijd uit drie onderdelen:

  1. Warming-up
  2. Techniek
  3. WOD: Workout of the Day

De warming-up bestond uit een AMRAP-sessie (ja, die hippe crossfit peeps hebben veel afkortingen en zotte woorden): As Many Reps As Possible, wat erop neerkomt dat je er zoveel mogelijk doet in de opgegeven tijdsspanne.

Onze opwarming hield een routine van 100 meter lopen, 10 lunges en 10 keer vanop de grond neerliggend je bekken/poep omhoog duwen (ik ben de naam vergeten, juiste benaming mag altijd in de comments :p! ).

Walk in the park.

De techniek-oefening was andere koek. Miljaarde.

Crossfit is eigenlijk ideaal om je voor te bereiden op een natuurramp” en als ik de pro’s bezig zag (die er overigens echt ‘beast’ uitzien, zelfs de dames) kan ik me voorstellen dat zo’n rampje hen niet te snel klein krijgt.

Wat is cross fit?

Anyways, de techniek-oefening vergde veel (meer) van m’n flexibiliteit. De ‘sumo deadlift high pull’ is een dodelijke oefening voor je beenspieren. Het ziet er misschien niet uit, maar het is des te heviger voor je spieren. Damn! Na zo’n 50 repetities om de techniek onder de knie (*badum tss*) te krijgen, schakelden we -eindelijk- over naar de twee techniek-oefening: de kettle bell snatch. Iets minder lastig, ware het niet dat de beginpositie dezelfde was als bij de sumo deadlift en bijgevolg dus eigenlijk net zo fucking veel zeer deed aan de bovenbenen.

Fitness dudes lachen soms met crossfit. Ik daag hen uit om het eens te proberen. ’t Is wat anders dan wat half assed bicep curls uitproesten.

De training van vandaag (eigenlijk gisteren) eindigde, zoals eerder gezegd, met de Workout of the Day (de WOD) of “10 minuten werken” in de CF-volksmond genoemd. Opnieuw het AMRAP-principe (zoveel mogelijk), opnieuw afzien. De te volgen ‘lus’ van vandaag: 300m spurt, 10 kettle bell snatches (links en rechts) en 300m roeien. As Many Reps As Possible. Dat moet je mij vooral zeggen. Je weet wel, challenges enzo. Anyways, ik strandde op bijna 3 volledige lussen. Ik weet niet of dat het beste was van de groep, maar dat doet er niet toe.

Pro Crossfit? Contra Crossfit?

En dat brengt me naadloos bij de voor- en nadelen van de steeds populairder wordende sport.

Het is niet de bedoeling om ‘tegen iemand’ te crossfitten. Je doet het voor jezelf en tegen jezelf. Een mooie gedachte. Ware het niet dat je als beginner, logischerwijs, start in de basisgroep waar er ook al eens iemand bij zit die het gewoon hip vindt om aanwezig te zijn, en dus ook niet echt bezig is tegen zichzelf. Eerder met zichzelf. Maar dat heb je overal en neem ik de sport an sich niet kwalijk.

Het is dus een heel toegankelijke sport qua bewegingen: geen geforceerde manoeuvres die onnatuurlijk zijn en de lessen worden goed opgebouwd (je doorloopt 7 initiatielessen om alle oefeningen te leren en elke training bevat trouwens een techniek-oefening om je houding/flexibiliteit blijvend te verbeteren).

Wat is crossfit?

Het is vrij duur. Een maandabonnement kost ongeveer 100 EUR. Als je het goed doet (3x per week) komt dat op minder dan 10 euro per workout maar in tijden van Basic Fits enzo is dat dus wel vrij prijzig. In Aalst krijg je wel dagelijks toegang tot de loods om te trainen wanneer je maar wil (groep of solo), kun je 1x per week met de bende gaan zwemmen en zijn er verschillende specialisatietrainingen voor oa. Olympisch gewichtheffen. Dus duur valt ook wel mee, toch?

En het is bovendien wel zijn geld waard, denk ik. Ik voel aan mijn lichaam dat ik een forse inspanning heb geleverd en ik ben toch wel wat gewoon (niet dat ik uberfit ben maar ik ben gewend om te sporten). De lichaamsbouw van de beasts bij de gevorderden beaamt dat trouwens vlekkeloos.

Is het anders toegankelijk? In de grote steden is er overal wel een club die er zich mee bezig houdt, dus dat wel. Zelf heb je er eigenlijk niets speciaal voor nodig, dus ook dat is een pluspunt. En de trainingen zijn zeer gevarieerd: een workout ziet er nooit hetzelfde uit.

Het verdict

Zeggen dat ik meteen verslingerd ben geraakt aan crossfit, is een brug te ver gaan. Maarrrr. Het is zeker een leuke ervaring en voor herhaling vatbaar! Voor de geïnteresseerden: de eerste les in Aalst is gratis. Mocht je dus zin hebben om het, net zoals mij, uit te proberen – surf zeker eens naar www.crossfitaalst.be en vul het contactformulier in voor je eerste les 😉

 


 

 

Ik ben op zoek naar nieuwe, onbekende/onbeminde sporten, dus heb je een idee of suggestie: laat het me zeker weten! Zijn er andere zaken die je wil laten uittesten door mij? SHOOT! Daarom heb ik TESTETUT in het leven geroepen 😉 De crossfit review doe ik trouwens alleen, maar het is leuker met twee (of meer zelfs), nodig me gerust uit om samen jouw onbekende/onbeminde sport/hobby te komen testen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde toch? En wie weet veroorzaakt mijn review een ongezien volkstoeloop naar jouw club, vereniging of organisatie :p

Next up (confirmed) voor Testetut:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niets van mijn uitdagingen en avonturen! Klik hier om je in te schrijven.

OF VOLG MIJ HIER:

Twitter: https://twitter.com/NickVinckier
Instagram: https://www.instagram.com/nickvinckier/
Snapchat: https://www.snapchat.com/add/nickvinckier
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCBi7gneT9673s0zOyTtCRng