Zo’n resultaat in 21 dagen? Dat kan niet!

Meesters in storytelling zijn het: de marketers van voedingssupplementen, fitnessproducten en dieetplannen. Zoek maar eens naar één van voorgaande begrippen op Google en je vindt de perfecte handleiding om je producten te slijten. Enkele weken geleden stootte ik tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe challenge op een mooi voorbeeld hiervan: the Bizzy Diet 21-Day Fitness Plan. Ik doopte het om tot mijn #21daychallenge. Meer info over het waarom vind je hier. Lekker creatief, niet? 😉

UPDATE – Wil je de challenge zelf aangaan, klik dan hier voor meer info!

Mooie praatjes, mooie plaatjes… Mooie resultaatjes?

#21daychallenge nick vinckier

Het leek me wel wat, mezelf eens 3 weken op de proef stellen qua voedingsdiscipline en zware workouts. Als de persoon in het filmpje zegt dat je “in slechts 21 dagen een topresultaat kunt bekomen door enkel en alleen zijn plannetje volledig te volgen“, waarom zou dat dan niet zo zijn?

… omdat de resultaten er gewoonweg buitengewoon uitzien?
… omdat het een makkelijke verkooptruc is om producten te slijten?

Gooi daar nog eens bij dat de meeste mensen gewoon geen zin (of doorzettingsvermogen) hebben om 3 weken zo’n plan met de precisie van een Zwitsers horlogemaker te volgen en je kunt je wel voorstellen dat mijn storytelling-sensors meer dan gewoon begonnen te tintelen.

#21daychallenge uitgelegd

De challenge is ‘simpel’:

  1. Acht ‘maaltijden’ per dag:
    • Geen alcohol
    • Geen koolhydraten
    • Geen suikers (I know, dat zijn koolhydraten maar dat maakt het dramatischer)
    • Geen vetten
    • Extra voedingssupplementen (het businessmodel achter die filmpjes, je weet wel)
      1. Proteïne-shake
      2. Fat burner
      3. Vitaminen
      4. CLA (ik heb op mijn plannetje ‘aminozuren’ geschreven – foutje van mij!)

NOOT: I know, ‘géén’ bestaat niet. Minimum wel.

  1. Vier workouts per week:
    • Workout A: 20′ HIIT – bovenlichaam – 10′ HIIT – bovenlichaam
    • Workout B: 20′ HIIT – onderlichaam – 10′ HIIT – onderlichaam
    • Tijdens de workouts mag er niet gerust worden (ja, da-aag)

#21daychallenge plan

Zo gezegd – zo gedaan

Het eerste wat me opviel: ik moest een hele hoop dingen kopen. ’t Is niet dat wij niks van groenten of ‘mager’ vlees in onze frigo hebben liggen maar 3,5 kilogram van elk (!) is niet onze wekelijkse standaard. Zeker niet voor één persoon… Ook die voedingssupplementen heb ik niet standaard voorradig in ons medicijnkistje, dus: kopen die handel!

Alles opgeteld heb ik deze maand 520 EUR verdaan om ‘een strakker lijf’ te krijgen: 400 EUR aan gezond eten, 100 EUR aan supplementen en 20 EUR voor de fitness.

eten

Voeding voor 1 week / 1 persoon = 100 EUR

Het is een waarheid als een koe: gezond eten kost bakken geld. Suikertaks? Vettaks? Als ik opnieuw een willekeurige kat een belletje mag aanbinden: Beste regering, maak gezonde voeding goedkoper in plaats van ‘ongezonde voeding’ duurder. 520 EUR per maand om -alleen- gezond te leven tegenover een goeie 250 EUR per maand om met twéé onze buikjes te vullen met ‘gewone’ en/of ongezonde stuff. Samengevat: het kost 4 keer zo veel om gezond te leven. VIER KEER ZO VEEL.

Voila, mijn maatschappelijk verantwoorde geitenwollen sokken kunnen ook uit.

Wat mag ik eigenlijk wél nog?

De voorwaarden zijn dus simpel, het ene moeilijker dan het andere.. Eenentwintig dagen geen alcohol drinken: een makkie.

Die koolhydraten laten vallen al een pak moeilijker. Beeld je het Cookie Monster in, maar dan een vleesgeworden versie ervan en in plaats van koekjes verorbert hij pasta. Dat ben ik. Pasta is mijn ‘guilty pleasure‘. Je kunt je dus voorstellen hoe zwaar ik het had om geen spaghetti, macaroni, penne, … te eten. Daarnaast mochten aardappelen, frietjes, rijst, brood, cornflakes, en al die andere koolhydraten ook niet. Ai ai ai!

Op een dag moést ik voor het werk op lunchmeeting. Ik ging voor het gezondste op de overigens hippe menukaart: de ‘superfood’ salade. Ik vroeg een versie zónder quinoa. De ober verstond er zich niet aan: “Dat is gezond én tegelijkertijd het hoofdbestanddeel van de salade hé.” Nu ja, je hebt wilskracht of je hebt het niet en ik ging deze uitdaging dan ook aan – voor de volle 100%.

Ik ging zelfs zo ver (voor jullie natuurlijk), dat ik besloot om ook Cola Light te schrappen uit mijn dagelijkse routine. Ik drink normaliter nooit gewone frisdranken, enkel spuitwater – zwarte koffie en.. Cola Light. Ook best wel veel van dat laatste. Theoretisch gezien geen suiker maar voor de zekerheid én voor de smaakbeleving liet ik ook dat donkerbruine, artificieel suikerige goedje achterwege.

Mijn maaltijden zagen er dan ook bijna telkens hetzelfde uit: in het begin 250 gram gegrilde kip/kalkoen/kabeljauw met 250 gram broccoli/spinazie/spruiten maar naarmate het einde werd ik ‘luier’ om te koken en at ik gewoon 250 gram ‘schelletjes’ kalkoenfilet met een pakje veldsla of rucola. Snel klaar – redelijk lekker, gezien de beperkingen maar gevarieerd is het niet. En blij word je er al helemaal niet van.

Bizzy diet? Ha – ha – ha

#21daychallenge nick vinckier

Dat luier worden had vooral te maken met tijdsinvulling. De instructeur van het programma vertelt in één van zijn introductiefilmpjes (of verkoopfilmpjes) dat dit hét uitgelezen programma is voor “de drukke mens”: ‘Je hebt een druk leven en wilt toch de ommezwaai maken?’. Check! “Hijzelf is CEO van zijn fitnessproductenbedrijf en in het filmpje draagt hij een maatpak, hij zal dus wel een drukke mens zijn,” dacht ik.

Ikzelf draag geen maatpak, toch niet dagelijks. Druk? Dat absoluut wel! Maar dat kies je zelf!

Thuiskomen om 23u na een workout - nee gezellig is zo'n challenge niet echt.

Thuiskomen om 23u na een workout – nee gezellig is zo’n challenge niet echt.

Wat ik niet zelf heb gekozen: eieren koken om mijn ontbijt klaar te maken, elke dag een halve kilo vlees grillen en eenzelfde massa groenten stomen. En bekertjes vullen met proteïne-shakes. En mijn eten voor de dag er op prepareren omdat ik een ganse dag out of office moet. En… Acht ‘maaltijden’ per dag inplannen is al heel wat, het klaarmaken vergt nog meer tijd. En ’t is niet dat het voedsel is om over naar huis te schrijven.

Tel daarbij nog eens vier workouts: sporttas vullen – me naar de fitness verplaatsen (gaandeweg liep ik naar de gym in plaats van de auto te nemen om daar al tijd mee te besparen) – ongeveer 90′ minuten sporten – douchke achteraf en sporttas legen… Je kunt je dus wel inbeelden dat mijn drukke dagen gewoon nóg drukker waren dan voorheen.

Het Bizzy Diet plan heeft z’n naam uiteindelijk niet gestolen.
*badum tss*

Constante koppijn

En da’s nog niet alles, zelfs nog niet het strafste.

Trek eens de koelkast open en kijk naar de voedingswaarden. Hoeveel producten liggen er voor je neus waar er iet of wat suiker in zit. Meestel is het logisch: Ice Tea smaakt zoet, dus er zit suiker in. In sommige andere zaken zit het echter verscholen. Om suiker te schrappen moet je écht je best doen en alle etiketjes checken. Suiker is een koning in verstoppertje spelen! Voor deze uitdaging mocht ik dus ook geen fruit eten want… no sugar, honey.

En dat doet vreemde dingen met een mens. Om mijn verloop aan te tonen, heb ik een kleine voorstelling proberen te maken hieronder:

wat doet geen suiker met een mens

In het begin gaat je ‘overall gevoel‘ traagjes maar gestaagjes naar beneden. Je lichaam mist duidelijk iets. Normaal ook, het is in de loop der jaren gewend geraakt aan de dagelijkse hoeveelheid suiker, en dat wil het natuurlijk zo houden ook. Al bij al valt week 1 écht goed mee. Je bent bovendien uitgelaten omdat je aan iets nieuws start enzo. Je brein vecht goed tegen de sugar cravings. Al moet je de koppijn er wel bijnemen. Een afkickverschijnsel zo blijkt, die ik er sinds dag 2 van mijn challenge gewoon moest bijnemen.

Naarmate ik verder ging met mijn challenge, hoe moeilijker het werd en vooral, hoe dieper mijn ‘feeling’ begon te zinken. Ik was soms snel afgeleid, had vaak echt zware drops qua energie en dat lontje werd er niet langer op. De hoofdpijn werd ook alleen maar erger. Zoals ook op de afbeelding staat weergegeven: dag 12 tot en met 14 waren echt, rock bottom, de hel. En je moet er door.

En toen gebeurde er iets vreemds. Ik denk dat mijn lichaam na een goeie twee weken afgekickt was van de suiker. Dééls afgekickt. De hoofdpijn werd minder en ik voelde me zowaar elke dag beter en beter. Ook had ik het gevoel dat ik minder slaap nodig had om mijn energie-level op peil te houden. Er zit een wetenschappelijke verklaring achter maar die ga ik jullie hier besparen.

Maar de hoofdpijn bleef. En dat was niet enkel door het suikertekort.

Cafeïne is een raar beestje

Naast een afkickverschijnsel van suiker blijkt een teveel aan cafeïne ook een grote oorzaak voor barstende koppijn te zijn. Niet verwonderlijk dus dat ik met een continue druk op mijn bovenkamer rondstapte.

Door de vetverbranders die ik nam, kreeg ik sowieso 3x per dag een grote boost cafeïne te verwerken. Drie fatburners staan gelijk aan 600 mg cafeïne. Dat komt neer op 7,5 Red Bulls. Dagelijks. Samen met die extra vitaminen en CLA hield me dat wel staande.

Daarnaast mocht ik naast mijn 2 shakes enkel water of koffie drinken. Water begon me al gauw tegen te steken dus reken daar zeker nog 4 koffie’s per dag bij en je kunt wel raden hoe opgefokt ik soms rondliep.

Ik raad het af om dergelijke zaken te doen als je niet 100% fit bent (bevonden door een erkend persoon). Mocht ik trouwens lager zijn gezakt dan mijn ‘rock bottom’-moment, was ik er mee gekapt. All fun & giggles maar er zijn grenzen 😉 Ook qua gewichtsverlies: zak nooit onder de gezonde waarden (BMI is een mooie maatstaf) en/of laat je begeleiden!

Genoeg redenen om het anders te doen

Als je al het bovenstaande leest, heb je niet meteen zin om er mee aan de slag te gaan, neem ik aan. Maar dit is de realiteit. De marketing-mensen van zo’n fitnessproducten/programma’s gaan je niet verklappen hoe zwaar het is, hoe fucked up het is om élk moment van de dag hoofdpijn te hebben, hoeveel tijd het kost om al je food-prep uit te voeren, hoe zwaar de workouts wel zijn, … (Er is ook een reden waarom zo weinig mensen programma’s als deze en andere volhouden 😉 )

In vergelijking met dit was 100 dagen geen alcohol drinken peanuts.

Dé hamvraag!

Maar is het de moeite?

Ja, dat zeker. Voor ik deze uitdaging aanging schommelde ik rond de 85 kg voor 1m90. Na drie weken zakte dit ongeveer 10 kilo, naar 76,2 om precies te zijn. Uitgerekend blijft er nog circa 10% lichaamsvet over. Een sterk resultaat als je ziet van waar ik kwam, en dat in slechts drie weken.

Wonderen bestaan natuurlijk niet. Dat droomlijf, die sixpack of dat gespierde zitvlak komt er niet in 21 dagen. Daar heb je een langetermijnstrategie voor nodig. Deze challenge is trouwens té ‘slopend’ voor je spieren om echt van spieropbouw te kunnen spreken. Je wordt er hoogstens meer uitgelijnd van. Een ‘ideale’ ready-for-the-summer-workout vind ik het wél. Kort en krachtig! Al is drie weken afzien toch lang genoeg.

Ik zie het eerder al, een beeld zegt meer dan duizend woorden. Hieronder dus de evolutie van dag 1 tot en met de laatste dag van mijn challenge:

21daychallenge nick vinckier

Is het even spectaculair zoals Corey, de instructeur? Absoluut niet. Is het verschil tussen dag 1 en 21 spectaculair? Dat vind ik persoonlijk wel. De linkse lijkt me bijna een andere persoon dan de rechtse. “Dat koppeke…

#21daychallenge, een aanrader?

Dat maak je voor jezelf uit, natuurlijk. Als je even wilt kickstarten of je wil scherp staan voor een opkomende trouw ofzo, dan is het zéker een optie. Het is enorm zwaar maar uiteindelijk is het ook maar 21 dagen.

Ik had nooit gedacht dat zo’n fitnessprogramma zou geven wat het beloofde. Maar nu heb ik het zelf ondervonden. Als het juist is, moet het ook gezegd zijn.

Het is de moeite om het te doen MAAR doe het verstandig – desnoods een weekje langer maar op je eigen tempo. Het begint allemaal met die éérste stap, de rest volgt wel. Trouwens, als je aan de slag wil gaan met deze challenge, laat het me zeker weten op Twitter of Snapchat!

Misschien moet ik zelf wel een #21daychallenge-programma opstellen 😉 Tot die tijd blijf ik op de uitkijk staan voor nieuwe challenges, avonturen en andere toffe dingen. Een ideetje voor een volgende story? MAIL het zeker!

EN NU, SPAGHETTIIIIIIIII!

Zelf aan de slag met #21daychallenge? Klik hier voor meer info!


Wil je op de hoogte blijven van mijn volgende uitdagingen? Schrijf je hier in voor de ‘nieuwsbrief’ en krijg alle nieuwe artikels als eerste in je mailbox! Ik ben sowieso van plan om meer leven in mijn blog te blazen 🙂