Woensdag, de derde dag van mijn #MayMadness en opnieuw een dagje bovenlichaam trainen. Morgen staat #Twittervoetbal op het programma dus belast ik bewust mijn onderlichaam niet meer na maandag. Ook geen cardio vandaag, ‘enkel’ rug + biceps. De workout vind je hieronder:

wat moet ik eten om af te vallen?
wat moet ik eten om af te vallen?

Een vrij lange training, hierbij kies ik voor 8 herhalingen als ik weinig tijd heb en voor 12 als het wat langer mag duren. Aandachtspunt: je wilt er voor zorgen dat de laatste herhaling ook echt de laatste is. Je gewicht moet dus net zwaar genoeg zijn om het niet meer (maar zeker ook niet minder) dan 8 (of 12) keer uit te houden.

Vraag van de dag: “Wat moet ik eten om te vermageren?”

Dit is een vraag die ik super veel in mijn mailbox krijg dus wil ik hier toch even aandacht aan schenken.

Eigenlijk kan je je lichaam met een auto vergelijken. Wat je eet is de brandstof/benzine om ervoor te zorgen dat je het maximale vermogen uit je wagen haalt. Eet je te weinig dan geraak je niet vooruit, eet je te veel dan heb je overschot (die helaas blijft plakken).

Ik hamer opnieuw op dezelfde nagel: weet wat je wil bereiken. Wil je afvallen? Wil je breder worden? Wil je sterker worden of sneller? Elk van de doelen heeft specifieke noden. Een snelle wagen heeft andere noden dan een muscle car 😉

Dat gezegd zijnde: voeding is ALLES! Ik ben misschien voorbarig met voorspellingen maar ik weet voor 98% zeker dat mijn #MayMadness niet héél véél invloed zal hebben op hoe ik er uit zie. Toch niet als ik mijn ‘dieet’ niet aanpas.

Hoe ik de break down zie:

  • 70% – VOEDING
  • 20% – POWER
  • 10% – CARDIO

Wat wil dit zeggen? Ik concentreer me dubbel op kracht als op conditie (cardio): ik zal dus minstens dubbel zo vaak power training uitvoeren als ik werk aan mijn conditie. Wanneer ik me aan een programma/uitdaging waag dan merk ik dat alles staat of valt met voeding, vandaag geef ik het 7x meer belang dan cardio en meer dan 3x zoveel als kracht.

Als je wil vermageren of je wilt breder worden: kijk naar wat je eet VOOR je één stap in een fitness of op een looppiste zet.

hoe lang moet ik lopen om te vermageren

Bovenstaande afbeelding toont mooi aan hoe lang je moet lopen vooraleer je een dubbele cheese burger of een pakje friet hebt verwerkt. Het is een fabeltje om te geloven dat je met enkel sport kunt vermageren (of breder wordt). Alles begint in de keuken 😉

Wat moet je eten om te vermageren? Ik ben geen diëtist (best even langsgaan voor een evenwichtig dieet!) maar mijn éigen vuistregels zijn:

  • Probeer te eten voor je honger krijgt
  • Eet genoeg maar niet te veel (lukt niet veel, daarom sport ik zoveel)
  • Als je te veel eet, probeer zo weinig mogelijk vetten en suikers binnen te krijgen
  • Als ik véél sport zijn suikers in de vorm van fruit niet écht een probleem maar ik probeer er zo weinig mogelijk van op te nemen
  • Keep it down met de koolhydraten: in de week probeer ik sowieso brood te vermijden; ook zo weinig mogelijk andere koolhydraten (pasta, rijst, etc.)
  • In het weekend zondig ik wel eens 🙂 ik ben ook maar een mens
  • No alcohol! Alcohol is per definitie suiker. Om terug te komen op de auto metafoor: alcohol drinken is zand in je motor gooien. Als ik geen programma volg, drink ik af en toe iets met mate. “In season” zondig ik niet op vlak van alcohol.

Wil je vermageren maar je wil geen offers maken in de keuken/op vlak van alcohol? Vergeet het maar. Je mag nóg zoveel sporten, it ain’t gonna happen. Of denk je dat té dikke voetballers niet genoeg trainen, misschien? Ze eten gewoon te veel 🙂

Je bent dus echt wat je eet. Jammer genoeg of gelukkig, up to you!

Ik tel trouwens geen calorieën. Maar daar morgen meer over.

Stel gerust jouw vraag via Twitter (@NickVinckier ; #MayMadness), Snapchat (nickvinckier) of hier in de comments en wie weet wordt jouw vraag beantwoord tijdens deze #MayMadness!

Klik hier voor #MayMadness DAG 4 >>