Het was dinsdag 3 november, 5 over 1, toen ik een berichtje kreeg van een vriend van me. Hij stuurde me een link door van het Nieuwsblad die mijn artikel rond #100dagenzonderalcohol op hun website had geplaatst. Ik zag dat het artikel al zo’n 300 keer was gedeeld. Verwarring, trots, blijdschap, … Wow! Maar wat er daarna gebeurde, sloeg écht alles. Het verhaal rondom mijn #100dagenzonderalcohol, of beter gezegd “De Storm rónd Het Glas Water. “

Eigenlijk is het best wel grappig. Zo’n twee weken geleden was ik mijn artikeltje aan het schrijven nadat ik deze blog had opgestart. Na 99 dagen twijfelen over het al dan niet embedden van de – ondertussen grijs gedeelde – voor-en-na-foto en zo’n 16 revisies van de blogpost, besliste ik het online te plaatsen en ‘het een eigen leven te laten leiden’. Ik had natuurlijk niet verwacht dat het zo’n impact zou gehad hebben.

Vooraleer ik verder in detail treed, en nu ik jullie aandacht nog heb, wil ik eerst enkele zaken vermelden/rechtzetten:

Ik heb tijdens deze hele mediastorm enkele zeer interessante mensen leren kennen. Ik had voor mezelf al uitgemaakt om hier nog een vervolg aan te breiden en deze personen zullen dit vervolg enkel maar spannender/spectaculairder/weidser verspreid/ … kunnen maken. Er staat nog niets concreets vast maar ik kan jullie verzekeren dat we ongetwijfeld met iets unieks zullen uitpakken, nog voor het einde van dit jaar. Mocht je op de hoogte willen blijven, schrijf je zeker in zodat ik je als eerste kan contacteren wanneer we meer informatie kunnen (en mogen) vrijgeven.

  1. De personen op de linkse en de rechtse foto zijn wel degelijk dezelfde: ik dus. Vreemd dat ik zoiets moet rechtzetten. Het is niet zo dat ik een stand-in heb ingehuurd om even te poseren in mijn badkamer met mijn gsm. Serieus, waarom zou ik dat doen..?
  2. Ik heb wel degelijk gesport en op mijn eten gelet, iets wat ik in mijn artikel duidelijk heb gezegd. Voor ik met #100dagenzonderalcohol startte, deed ik dat trouwens ook al. De effecten waren immers veel groter zónder alcohol.
  3. Ik ben niet de anti-alcohol-man en dat wil ik niet worden ook. Iedereen is vrij om te doen en te laten wat hij/zij wil. Is dat 100 wodka’s drinken op een avond? Mij niet gelaten! Ik wou enkel en alleen de kat het belletje omdoen en het debat aanzwengelen rond hoe we als maatschappij (hopeloos verkeerd) omgaan met mensen die niet drinken.
  4. Zwangere vrouwen drinken 9 maanden geen alcohol en er zijn zoveel mensen die al zo lang niet (meer) drinken. In vergelijking met hen is mijn ‘challenge’ klein grut. Dat weet ik ook wel. Hulde aan die mensen, trouwens! Ik zei het daarnet al, ik wou enerzijds aankaarten hoe jongeren haast gedwongen worden om te drinken en anderzijds hoe we er dan mee omgaan als diezelfde jongeren beslissen om te stoppen met drinken. Het gaat dus niet om mij en het gaat zeker niet om die 100 dagen. For once and for all: als maatschappij zetten we jongeren echt ongelooflijk aan om te drinken en geven geen evenwaardige plaats aan diegenen die daar niet in meegaan (voor welke reden dan ook). Zoiets verdient de nodige aandacht, toch?
  5. Ik vind het ongelooflijk tof/moedig van de vele mensen die zich tot mij richten en hun mooie verhalen willen delen. Ik probeer de meeste te beantwoorden maar weet dat het soms niet mogelijk is om snel terug te sturen. Deze week heb ik ongeveer 1000 mails en berichtjes gekregen, niet zo makkelijk om zomaar even te verwerken 😉 Daarnaast heb ik ook enkele heftige boodschappen gekregen. Ik wil duidelijk maken dat ik geen expert ben of alcoholcoach, ik kan enkel spreken vanuit mijn eigen ervaring en ben allerminst gespecialiseerd. Begrijp me niet verkeerd: stuur gerust massaal reacties, mails, tweets, snaps, etc. maar als je voelt dat je hulp nodig hebt, lijkt het met beter om bevoegde instanties te contacteren die je véél beter kunnen begeleiden. Ik verwijs graag naar Michael Niclaus van De Beste Beslissing, SOS Nuchterheid en AA Vlaanderen.
  6. Ik ben 25, ben afkomstig uit Roeselare, woon in Ardooie en begin over twee weken aan 20 weken training om een marathon te lopen. Ik heb verschillende andere dingen gelezen, maar zoals eerder al vermeld. Eigenlijk ging het niet om mij 😉 En oja, ik heb inderdaad mijn borsthaar afgeschoren. Na onderzoek zou dat gemiddeld 9 gram gescheeld hebben. Bedankt aan de oplettende kijkers!

Hieronder ga ik een kleine samenvatting geven over het volledige verloop van de ‘campagne’. Ik versta dat er velen mijn verhaal al beu gelezen en gehoord zijn. Die mensen raad ik af om verder te lezen en bedank ik om het toch tot hier vol te houden 😉


 

Zondag 1 november 2015

Na alle moed bijeen geraapt te hebben, plaats ik het artikel mét foto online. Ik wilde meer schrijven en dus moest ik nu ook niet het mietje uithangen. Online zwieren die handel! Ik hoopte dat het iéts teweeg zou brengen maar besliste om het pas de volgende dag te delen, want op een zondagavond moet je zo’n dingen niet delen natuurlijk.

Maandag 2 november 2015

Ik deelde het artikel op mijn eigen Facebook en Twitter. Aanvankelijk kreeg het artikel zo’n 150 likes op mijn persoonlijk Facebookprofiel en 32 clicks op Twitter. Niet slecht dacht ik maar het mocht toch wat meer zijn, ik wilde echter dat het debat echt begon te leven in mijn naaste kringen.

Schermafbeelding 2015-11-08 om 14.33.45

Daarom besliste ik om het artikel via Social Seeder te laten delen door mijn collega’s en om de link door te sturen naar het contactadres van Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Tijdens mijn eerdere PR-studies had ik geleerd dat nieuwswaarde en relevantie van een ongelooflijk belang is, dus ‘verkocht’ ik het aan hen als “kijk eens wat 100 dagen zonder alcohol doet met je lichaam“, hopend op een publicatie met het doel om uiteindelijk een debat te ‘ontketenen’.

Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.41.24

Die dag gebeurde er verder niets. Ik had er mij bij neergelegd en was eigenlijk al blij en daarnaast verwonderd: “Ik heb toch zo’n 150 bezoekers op mijn website gekregen die het artikel wilden lezen.”

Dinsdag 3 november 2015

Ik ging nietsvermoedend gaan werken. Die ochtend bekeek ik nog even de stats van mijn website, Facebook en Twitter en vond het allemaal al goed geweest. Ik had mijn zinnen al gezet op mijn nieuwe uitdaging: da marathon. Tot ik dat berichtje kreeg van een vriend van me.

Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.48.52

Ik had om een platform gevraagd en er één gekregen: Het Nieuwsblad (en dus ook de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) hadden mijn artikel gecoverd. In geen tijd ontplofte de aandacht rond mijn #100dagenzonderalcohol op de website van Het Nieuwsblad en ondertussen had ik ook gemerkt dat mijn verhaal op hun Facebookpagina (en in iets mindere mate op die van GvA en hBvL) een eigen leven was beginnen leiden.

Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.54.33 Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.55.36 Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.56.30 Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.57.09 Schermafbeelding 2015-11-08 om 13.57.39

Mijn #100dagenzonderalcohol werd uiteindelijk zo’n 15.000 keer gedeeld vanaf de website van Het Nieuwsblad (in perspectief: de gelekte K3-foto van Gerard Joling schopte het tot zo’n 7.000 shares). Ik wist niet wat me overkwam… In no time bereikte mijn uitdaging de eerste plaats in de rangschikking van meest gelezen artikels maar belangrijker: het vuur in het debat was volledig aangewakkerd. Jongeren reageerden massaal, daagden hun vrienden uit om hetzelfde te doen en de quote waarbij ik stoppen met roken en stoppen met drinken met elkaar vergeleek gingen lustig van mond tot mond. De max: ik had de kat een serieuze bel omgedaan: “Waarom zijn we eigenlijk als maatschappij elkaar zo aan het aanzetten tot drinken en zien we mensen die niet drinken als losers?”

Schermafbeelding 2015-11-08 om 14.12.25

“Op dat moment brak de hel los.”

Het verhaal was vanaf dan ‘talk of the town’. Overal op Facebook en Twitter werd er over gesproken en dus was het een kwestie van tijd vooraleer de andere media er dan ook op ‘sprongen’.

12189400_10153875993054994_3004530056008670420_o Schermafbeelding 2015-11-08 om 14.18.18 Schermafbeelding 2015-11-03 om 19.46.18

En alsof het nog niet gek genoeg was, kreeg ik plots ook nog eens telefoon van Qmusic, JIMtv en Urgent FM. Het hek was van de dam en ik waande me volledig in ‘persmodus’. Hierbij wil ik trouwens nog eens mijn oprechte verontschuldigingen aanbieden aan de mensen van Urgent FM voor het niet vroegtijdig afleggen, het was de schuld van de mensen van JIM 😉 Nee, oprecht: sorry!

Ik sloot deze chaotische dag af met een interview voor de papieren versie van Het Nieuwsblad, eerder hadden ze ook al een fotograaf gestuurd om zeker het artikel in de krant te kunnen plaatsen de dag nadien. Ik zei het al: een chaotische dag maar zo eentje die mocht blijven duren.

Ik was erin geslaagd ongelooflijk veel awareness te creëren voor het maatschappelijk probleem en dat bleek dan zelfs nog een serieus understatement.

Woensdag 4 november 2015

Na een korte nacht (ik probeerde tevergeefs te reageren op elke tweet, elke mail, elke reactie op de blog) startte de dag (te) vroeg met een interview met Jan Hautekiet op Radio 1 en meteen daarna een vragenronde op Radio 2. #Hautekiet leefde trouwens hard op Twitter, zo hard zelfs dat het programma de hele voormiddag trending topic was in België. Wow, just wow. Tussendoor had ik nog snel het artikel in de papieren versie van Het Nieuwsblad kunnen lezen.

Schermafbeelding 2015-11-04 om 09.21.49

Een krantenartikel of een trending topic is één iets (eigenlijk twee, maar soit), in het journaal je zegje doen is een ander paar mouwen. Het was toen De Redactie me opbelde dat het me begon te dagen wat er zich aan het afspelen was. De spreekwoordelijke frank was gevallen: #100dagenzonderalcohol was echt mainstream geworden. Voor ik het wist stond er een satellietbusje in mijn tuin en stond er een camera op m’n gezicht. De reportage vind je hier terug. In de namiddag was het trouwens tussen een fotoshoot voor de Weekbode nog eens van dattum maar dan voor het regionale Focus WTV. Geloof me vrij, zo’n dagen zijn écht slópend; be careful what you wish for 😉

Toen de avond viel, stond er nog een interview op de planning met Tom De Cock van MNM, opnieuw een onvergetelijke ervaring. ’s Avonds viel ik na opnieuw enkele uren mails beantwoorden (en werk inhalen) uitgeteld in slaap. Trouwens wil ik hier even mijn bazen bedanken voor de tolerantie 😉 De hustle was even ver te zoeken in het oog van de mediastorm. Logisch, niet?

Donderdag 5 november 2015

En nog was het niet gedaan. Net toen ik dacht dat #100dagenzonderalcohol stilletjes zou beginnen uitdoven werd ik opgebeld door Qmusic Nederland. Zo gezegd, zo gedaan en #100dagenzonderalcohol begon ook bij onze Noorderburen te leven. Programmamaker Niek van der Bruggen ging er zelfs zo ver in mee dat hij prompt besloot om de challenge zelf aan te gaan: 30 dagen niet drinken!

Update: Ook Sam De Bruyn geraakte geïnspireerd en doet ondertussen van #zonderalcohol: check!

En in Nederland werd het artikel dan ook lustig gedeeld, in die mate zelfs dat Linda De Mol het oppikte en er in haar magazine een stuk aan wijdde. #100dagenzonderalcohol schopte het door de massale aandacht tot het tweede meeste gedeelde artikel van Nederland die dag. Opnieuw: Wow!

  En wie Noorden zegt, moet ook Zuiden zeggen. Ik had eerder al vernomen dat onze Waalse vrienden #100dagenzonderalcohol hadden vertaald maar mijn verbazing werd nog groter toen er plots videootjes opdoken met Franse quotes over mijn uitdaging: België, Nederland én Frankrijk? Té zot voor woorden! Schermafbeelding 2015-11-04 om 18.45.49 De verspreiding richting Frankrijk was dan ook de laatste. Ik was er niet eens rouwig om. De hele ‘heisa’ denderde immers al 3 dagen non-stop door en ik was echt op. De vele positieve reacties maakten natuurlijk dat ik probleemloos overeind bleef 😉 Ik heb ook mede daardoor besloten om gewoon nog even door te gaan met #dagenzonderalcohol. Ik heb trouwens niet zozeer zin in drank en wil natuurlijk ook morele steun bieden aan iedereen die zelf de uitdaging aangaat. Of ik ooit weer iets ga drinken? Dat ben ik quasi zeker. Maar dat ik ooit nog terug ga naar de tijd waar ik me op vrijdagavond laveloos zoop? Geen denken aan! Op naar de volgende uitdaging! Ik heb me ondertussen ingeschreven voor de marathon van Rotterdam op 10 april 2016 en trouwens mijn training bijgesteld: van 18 weken naar 20 weken om zeker mijn doel te halen. 23 november start ik dus met trainen, ik zie het volledig zitten 😉 Ook om hierover te schrijven! Maar 20 weken schrijven over lopen zou na verloop van tijd heel saai worden dus ben ik nog steeds op zoek naar andere uitdagingen, experimenten, gekke stuff die jullie altijd al eens wilden uitproberen maar niet durfden, … Laat het me zéker weten via Twitter, Snapchat of mail! The sky is the limit. Ik heb al enkele ideeën en zal jullie op de hoogte houden, ook wat betreft het vervolg van #100dagenzonderalcohol! Schrijf je dus zeker in zodat je als eerste het nieuws errond ontvangt!

Tot de volgende!

Nick

PS. Omdat je deze úberlange (en waarschijnlijk veel te saaie) post tot hier las, kan ik je al een eerste tip geven over het spannende vervolg van #zonderalcohol 😉