De meimaand, een heerlijke maand: “De zomer staat voor de deur, de examens zijn nog net ver genoeg weg om af en toe de riemen wat minder strak te trekken en feestjes, veel feestjes.” Maar de meimaand is net zo goed een alarmbel-maand: “De zomer staat voor de deur! Straks zijn het examens en ik sta verder van dat zomerlijf dan ik eigenlijk dacht. En die feestjes, veel feestjes…” Tijd dus om er in te vliegen, dacht ik. Vier weken lang, elke dag minstens 20 minuten sporten, hello summer body zonder achter te veel te hoeven kijken? Yes!

Om eerlijk te zijn, dat laatste (hello, summer body) dacht ik niet. Het eerste (ik sta niet strak genoeg, bla bla) ook niet.

Enkele weken geleden struikelde ik toevallig op ‘OLLIESBLOG‘. Een fervente fitnesser die zijn avonturen online deelt. Zijn motto? Elke dag minstens 20 min. sporten! Ollie’s teller staat ondertussen op meer dan 600 dagen. Goe zot, ja. “Zot genoeg om dat ook eens te proberen,” dacht ik bij mezelf en zo ging ik aan de slag: ik doopte het om tot #MayMadness. (ik moet stoppen met die stomme hashtags, I know)

Lees hier meer over “Waarom en Wat #MayMadness”

BTW, er staat in het artikeltje waar ik mijn uitdaging aankondig, dat ik elke dag zou schrijven. Zoals je waarschijnlijk wel kan raden, is dit niet gebeurd. Ik heb dit tot dag 7 of zo volgehouden. Ik heb het dus écht geprobeerd maar ik heb maar zo weinig uren in een dag die ik moet verdelen over mijn werk, slapen, eten, het huishouden (want ik ben modern), mijn dagelijkse portie sport en natuurlijk mijn Girlfriend. Sorry!

BTW2, mochten er copywriters zich geroepen voelen om dagelijkse posts te schrijven voor mij of gemotiveerde zielen die mijn werk willen overnemen. Mail gerust naar: stagiares@nick.nietserieus.be

Anyways, 28 dagen sporten na elkaar! Wat hebben we geleerd, Piet?

1) Elke dag sporten, zonder meer, levert vrij weinig op voor je summer body

Pijn in het hart… Ik moet jullie teleurstellen. Daar waar ik bij #100dagenzonderalcohol en #21daychallenge telkens vrij ‘choquerende’ voor-en-na-foto’s kon voorleggen is dit bij deze uitdaging een stuk minder.

Ik had dit sowieso verwacht. Ik schreef er trouwens al over in een vorige post over voeding en ‘hoeveel calorieën mag ik eten om af te vallen?’

De hele maand heb ik geen moment gedacht aan een dieet. Ik heb geen enkele hamburger afgeslagen, ben naar elk feestje geweest, kon de barbecues niet meer op één hand bijhouden. Kortom, ik heb niet op mijn voeding gelet. Je kan wel zeggen dat ik in vorm ben gebleven en conditioneel stá ik er maar als je élke dag sport mag het wel wat meer zijn, toch 😉

Vandaar ben ik trots om een mythe te kunnen ontkrachten en zelf het bewijs te kunnen zijn: met enkel sport geraak je nérgens, zelfs niet als je élke dag traint – als je geen discipline kunt opbrengen om op je voeding te letten, begin er dan gewoon niét aan!

2) Excuses zijn voor mietjes: je kunt altijd en overal sporten

Wat hoor ik ze vaak, de welgemeende, goed geformuleerde excuses. Of het nu om werk gaat, gezonde voeding of wat lichaamsbeweging.

“Oei, mijn haar ligt niet goed. Toch maar thuis blijven, zeker.”
“Ik had een slechte dag, snel een hamburger of 10 eten om mij er bovenop te helpen.”
“Het is kwart voor 6, ik doe dat morgen dan wel.”

Excuses zijn voor mietjes. Tenzij je een spierscheur hebt, kun je elke dag sporten. Zelfs een lange slaper heeft 16 actieve uren in een dag. En er zouden geen 20 minuutjes van af kunnen? The blame is on you!

garyveee

Waar ik vroeger zélf de grootste excuses in de kleinste dingetjes vond, zag ik nu vooral oplossingen: een spaghettifestijn in Brugge na het werk in Gent? Snel even een korte sessie in de dichtstbijzijnde Basic Fit! Op business trip naar Amsterdam? ’s Ochtends snel 20 minuutjes die hartslag de lucht in jagen. Een concert meepikken na het werk? ’s Nachts thuiskomen en 20 minuten buikspieroefeningen knallen! Ja hoor, alles kan. Zelfs de paus, mocht hij écht willen 😉

3) Structuur is de shit, bonuspunten voor externe druk

Deze leunt dicht aan bij het vorige. Eens je weet dat het elke dag van moeten is, verzin je automatisch minder excuses. Je kunt er toch niet om heen dus maak er gewoon het beste van. Enkel in ‘noodgevallen’ zoals hierboven vermeld, maakte ik gebruik van sessies van 20 minuten. Al de rest? Gewoon keihard lopen en/of zwoegen in de fitness!

Tel daarbij het feit dat ik het aan jullie beloofd heb en dus verschuldigd ben en je kunt raden dat een dagje overslaan er niet in zat!

Jezelf verplichten en een openbare belofte maken, het helpt!

4) Wees zoals Bill

Je kent hem waarschijnlijk wel, de meme, Bill, die overal op internet verspreid werd.

Elke dag sporten

Zoals met de meeste grappige dingen, is het grappig omdat het de waarheid is.

Je ziet ze vaker dan gewenst in de fitness: de Jersey Shore-boys (iets te oranje door de zonnebank, iets te fijne beentjes), de Jegging ladies, de zelfverklaarde fitness trainers met 27% lichaamsvet, de babbelsporters (serieus, is ’t Kaakdag misschien?), de schreeuwers, de zweeters, de ik-sleur-gewoon-héél-véél-gewicht-dan-valt-het-niet-op-dat-ik-het-verkeerd-doe’ers en andere gorilla’s.

Je kunt je voorstellen welke drama’s ik dagelijks heb gezien. Wees slim, doe niet zoals hen.

Eervolle vermeldingen voor wielertoeristen, onrespectvolle autochauffeurs en fashion lopers (je loopt op straat, niet op de catwalk in je 700-euro-dure sportpak, trut).

En ook, als je iemand bezig ziet met een gewicht of een toestel: “Ja, hij/zij is er mee bezig.” Het is dus niet nodig om te vragen of hij/zij dat gewicht of dat toestel nodig heeft, want ja… We hebben het vast.

5) Mensen hebben het niet graag dat het goed gaat

Hier wordt het melig. Ik hou dit dus kort: Haters are motivators en da’s waar.

Chanceke, ik heb ervaring opgedaan tijdens #100dagenzonderalcohol met het feit dat mensen het niet graag hebben dat jij bewust met iets goeds bezig bent. Michael Niclaus omschrijft dit mooi: “als jij iets positief doet die een ander niet doet, hou je een spiegel voor hun neus en toon je eigenlijk hoe slecht zij bezig zijn. Mensen hebben dat niet graag en gaan vanzelf jouw positiviteit proberen te breken.”

is elke dag sporten gezond?

Tijdens mijn alcoholloze dagen keken mensen in de spiegel en zagen ze dat ze zelf niet goed bezig waren en probeerden ze mij opnieuw aan het drinken te zetten. Hetzelfde gebeurde ook tijdens deze uitdaging: “elke dag sporten? dat is ook niet goed voor je lijf” “ge overdrijft” “tis allemaal voor uw blogske, zeker? goe zot gij”

Bon, laat je niet van de wijs brengen 😉

6) Elke dag sporten is beter dan elke dag niet sporten

Ik voorspel nu al commentaar: ja, maar elke dag sporten is niet goed voor je lichaam. Mijn 21 dagen durende crashdieet was dat ook niet.

HLN heeft daar zelfs een extra stukje over geschreven indertijd: lees het hier

Mijn punt: er was genoeg variatie, ik trainde nooit dezelfde spiergroepen na elkaar, rustte tussendoor genoeg (ik zit fulltime neer, I mean), ik probeerde genoeg te slapen (haha, het proberen waard) en luisterde vooral naar mijn lichaam.

Voor de liefhebbers: mijn 1RM verdubbelde voor elke oefening (dat wil zeggen: waar ik vroeger 40 kilo bankdrukte, doe ik er nu min. 80 kg). 

“Maar in de zetel liggen met een zakje chips, dát is gezond!”

7) Het is niet de lengte die telt

Een dubbelzinnig tussentitel werkt altijd leerden ze me op school, dus ik dacht, ik doe er maar snel nog eentje.

Alle gekheid op een stokje: het is een fabeltje dat je lang moet lopen om conditie te kweken of dat je met ongelooflijk zware gewichten moet sleuren om sterker te worden/meer afgelijnd te worden.

Ik ben een grote fan van korte, hevige sessies (haha, het wordt zowaar weer dubbelzinnig) waarbij intervals mijn hartslag echt de hoogte in jagen. Ook in de gym ga ik eerder kiezen voor lichtere gewichten, explosieve bewegingen en de juiste houding om meer ‘pomp’ te verkrijgen.

’t Is niet hoe lang, ’t is hoe hard je gaat ofzo :’-)

BONUSTIP: Je wordt heus geen bodybuilder in een maand

Je hebt het waarschijnlijk al gehoord of misschien zelf al gezegd:

Ja maar, ik ga niet te hard trainen want ik wil niet te breed worden.

Haha.

Weet je welke Spartaanse regimes bodybuilders volgen? Minstens 6 keer per week in het krachthonk, afgewisseld met minstens 20 minuten cardio per dag om dan om de 2,5u een volledige maaltijd te eten. Om maar te zwijgen van de liters proteïneshake en andere supplementen die ze moéten nemen om na maaaaaanden ‘te breed’ te worden.

Dus, nee. Je wordt heus niet ‘te breed’ van een maand élke dag te trainen.


Dit ‘experiment’ is echter geen correcte maatstaf hier voor. Om dat laatste te ontkrachten zou ik een maand moeten leven als een ‘échte’ bodybuilder: trainen, eten, shakes, supplementen, … noem maar op.

Dat zou te gek zijn voor woorden… Of juist gek genoeg, niet? 😉

Schrijf je in op mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van mijn volgende uitdaging of volg me op Snapchat (nickvinckier) om het meteen in real-time te volgen!

SC